A divat mindig kéz a kézben ment a zenével
együtt. A Teddy boy-oknak itt volt a rock´n´roll az 50-es években,
mod-oké volt a soul és a R´n´B a 60-as évek elején, a hippiknek meg ott
volt a psychedelika. A skinheadeknél sem volt ez másképp.
Az
1968/69-ben előrenyomuló jamaicai zene átváltott rocksteady-ről ugrálós
reggae ritmusokra és annak idején pont ezt kezdte hallgatni egyre több
angol külvárosokban lakó munkásosztályhoz tartozó fiatal. Ezt a zenét
nem nyomták a kommersz rádiók, ami ennek a stílusnak kellő
társadalomelles lázadó hangulatot adott, ráadásul könnyen is lehetett
táncolni rá. Ez rengeteg új hallgatót húzott magával és azokat, akik
úgy érezték, hogy közelebb állnak a kolonizált rokonaikhoz. Nem tartott
sokáig és sokan ezekből a hallgatókból skinheadekké váltak és 1969 óta
a skinhead szó lett a leggyakoribb a színtéren, az első hullámban a
reggae lett a skinhead zenéje. Ugyanakkor ezeknek a reggae zenészeknek
a fellépésein egyre nagyobb volt a rövidhajú fiataloknak a létszáma, és
így elsősorban skinheadekről szóló dalszövegeket kezdtek el írni, hogy
kellendőbbek legyenek a lemezeik. Ez azért nem nagyon működött, kivéve
a "Skinhead Moonstomp"-ot a Symarip-től, amelyik a Trojan Recods-nál
jött ki (az valójában a "Moon Hop" feldolgozása Derrick Morgan-tól).
Mindenesetre azért pár reggae dal bejutott a top 40-be, de
valószínűtlen, hogy az eladásukat a skinheadek növelték volna, ez
járult hozzá, hogy a reggae nem tört fel az undergroundból az angol
mainstreambe. Röviden a 69/70-es években az évzárókon, magánünnepeken,
klubbokban főleg skinhead reggae - hangzású számokat lehetet hallani.
De ezek a klubbok játszottak detroiti soul-t is Tamla Motown-tól,
Stax-tól és hasonlóktól, és erre is úgy néztek, mint afféle skinhead
zenére, ami valójában igaz is volt, mert a "rövidhajúak" ezt a soundot
is kisajátították maguknak, főleg a csajok, akik a ruházatuk végett
kevésbé ugrálós zenét kerestek és kultiváltan akartak táncolni, míg a
férfiak főleg a moonstomp-ért voltak oda!
Rengeteg fiatal soul-beálítottságú zenekar hagyta
magát befolyásolni, és ha sikert akartak aratni, felkellett venniük a
skinhead stílust.
De
ez még véletlenül sem működött így . Az olyan együttesek mind az
Ambrose Slade sosem voltak kommerszileg sikereresek. Lerövidítették a
nevüket Slade-re és a glam rock klaszikusáivá váltak. No.1-ok voltak
mindenféle toppokban a 70-es években, de az egész skinhead image-ük
elszált ezzel együtt. Még ha úgy is veszik ma, hogy az egész
68-71-évekbeli skinhead kultusz a Dél-Anglia jutalma volt, a legtovább
az Észak-Angliában tartott, közben a reggae hangzása is lelassult, több
basszust használt és misztikussabb lett, úgy ahogy a Marley és hozzá
hasonlóak adták elő. A kölykök az északon egy újabb stílust kerestek,
amely megfelelt volna nekik. Sokan pont a Glam Rock-ot fogadták
magukévá az olyan együttesekkel mint a Slade vagy a The Sweet.
Rengeteget lehetett rá stompolni és a számok teli voltak tömeges
refrénekkel. De az északon születni kezdett valami új, ami felkapta a
fiatalokat. A Northern Soul. Az olyan klubbok mint a Blackpool Mecca,
Torch v Stoke On Trent vagy a legismertebb Wigan Casino csalogatták a
fiatalokat allnight party-kra és a skinheadek sem voltak kivételek ez
alól. A 70.es évek közepével megváltozott a divat és vele együtt a
skinheadek is. Suedehead-ekké váltak és smoothies-okká és a skinhead
divat mindenhol megszűnt.
1976-ban
a brit zenei színteret ellepte a punk. Az ordibálás, verekedések és az
erőszak voltak a válasz az egyik legdepreszívebb időszakra az angol
történelemben, amely annak idején a legsajnálatraméltóbb államnak volt
számon tartva. Az ifjúság fel volt háborodva, az "anarchia" nem volt
kívánatos az ország egyik sarkában sem, újabb és újabb együttesek
születtek nap mint nap. A punk feléledt...
A skinhead stílus visszatért punk alapokkal. Mikor a
Jimmy Pursey a Sham 69 azt üvöltötte hogy: "A skinheadek újra itt
vannak!", megindult egy visszatarthatatlan lavina, és a skinheadek
olyan punk zenekarokat kezdtek el hallgatni mint a Cock Sparrer,
Skrewdriver,-szemlátomást befolyásolva a Sham 69 által-, és a többit.
1978-ban a zenei ipar által "elrabolt" punkot átnevezték Új Hullámnak.
A feldühödött fiatalok saját zenekarokat kezdtek el alapítani, Cock
Sparrer-t vagy az Angelic Upstarts-ot.
Ez a punk második hulláma, amely magához vonzott
rengeteg skinheadet, és valahol a háttérben elkezdtek épülni az alapjai
a punk keményebb arcának, az Oi!-nak. Azelőtt viszont 1979-ben
megjelent a The Specials nevű zenekarnak, a Gangsters című singelje és
így került a napvilágra a Two-Tone. Az egész ország megőrült ettől az
egyszerű punk énekkel kevert jamaikai ritmusért, amely felidézte
bennünk azokat az időket, amelyek ott voltak tíz évvel azelőtt. A
halálos befolyás és a könnyen táncolható hangok voltak azok a tényezők
amelyeket átvették a fiatal skinheadek és tömegesen kezdték el
látogatni a The Specials, Madness és Bad Manners koncerteket. Ehhez
persze az is hozzásegített hogy a Bad Manners és Madness tagjai közt
voltak skinheadek. Persze még mielőtt a Specials el kezdett volna
haladni felfelé,a Madness nagy kiadóknál kiadni és a Bad Manners újabb
és újabb albumokat kiadni. Volt rengeteg együttes, akik ugyanazt
nyomták, de általában mind "rövidéletűek" voltak, viszont sok skinhead
rajongott értük, mind pl. a The Beat vagy a The Selecter. Ez a zene
hasonló hullámokon ment mint a punk, így hát sokan, akik ezeket a 2tone
koncerteket látogatták ugyanúgy jártak a punk koncertekre.
A
80-as években viszont az eredeti punk színtér eltűnik és segítőkézre
szorul. Azt az egyik ismert újságíró nyújtja neki, akit Garry Bushell
név allatt ismernek. Az eredmény egy kezdőzenekarok zenei válogatása
mely az "Oi! The Album" címet viseli. Ez a válogatás megismertetett az
olyan zenekarok mellet mint a Cockney Rejects, Cock Sparrer és az
Angelic Upstarts, sok kezdő zenekart is, mint a 4-Skins, Exploited vagy
a Peter And The Test Tube Babies. Ráadásul ez a közös válogatás
vegyesen punk és skinhead zenekarokat mutatott be. Az egész sorozat
négy darabja a Secret Records-nál jött ki és a másik kettő a Syndicate
records-on. Viszont az egész Oi! mozgalom nem volt annyira
problémamentes, amihez persze a médiák is hozzájárultak, akiket csak a
politika érdekelte. És persze így az egész kommersz siker, ami illette
volna őt, elmaradt, nehogy még nagyobb legyen a népszerűség. Főleg a
raszizmusra és az ignorálásra lett vetve a hangsúly. De ez minden az
angol sajtó és az establishment gyűlöletéből eredt.Néhány együttes
mégis maradt.
A Skrewdriver 1982-ben kiadta a "White Power" - nevü
EP-t és megmutatta mindenkinek, a faj melyik oldalán is állnak, ezzel
sajnos több hasonló gondolkodású fitalt fogtak meg.
Az eredmény az volt, hogy egyre több skinhead követte
az útjukat és a RAC megalapozta a területet országszerte. Ez
természetesen nagy feloszlást jelentett, viszont sok skinhead
körülnézett olyan bandák után is mint a Redskins, vagy hasonló
rasszistaellenes punk bandákon mint az Angelic Upstarts, vagy a
maradandó ska együttesek után. Magam is visszaemlékezek az 1983-as UB40
koncertjén lévő skinheadekre, ami azt jelenti hogy nemcsak skinhead
zenekarok koncertjeit keresték fel annak idején.
Minden így folytatódott sok éven keresztül, a
skinhead harcolt a skinhead ellen, főleg a fajmegkülönböztetés
kérdésében, de különböző nézetek vagy az öltözködés végett is. A nem
rasszista skiheadek az eredeti gyökerekhez húzzódtak, az "originális"
cuccokat hordták, hallgatták a soul-t és a ska-t, amelyek az első
hullámból ismerősek számunkra.
A 80-as években az egyes Oi! bandák mint a Condemned
84, Section 5, vagy a Close Shave, együtt pár bandával az első Oi!
hullámból, mint a The Business megpróbálták összehozni a két oldalt, de
minden hiába, egyik ellenséges csoport sem volt hajlandó a közös
együtmüködéshez.
1982/83 közepette már a skinheadség nem volt annyira masszív és az eszme főleg azoktól függ, akik "a hit hordozói", po
litikai beálítottságot nem beszámítva.
A 80-as évek végén a ska újraszületésekor olyan
zenekarokkal mind a Riffs, The Loafers, vagy a Hotknives elkezdik a
skinheadek ezt a utat vallani. Viszont nem született valami óriási
siker, így hát ez a "ska-revival" lassan megszűnik. De a színtér
egyforma marad, még ha rengeteg új együttes is születik mind pl. a
Dropkick Murphys vagy a Runnin´Riot, melyeket rengeteg skinhead követ.
Itt van még pár ska zenekar is, akik a skinheadek közreműködésével
számíthatnak kissebb-nagyobb sikerre, akiket még mindig a reggae és a
northern soul érdekli. A másik oldalon viszont nagyon erős a jobboldali
szárny is, de erről többet nem tudok, mivel nem nagyon érdekel.
Szóval akkor mit is hallgat a skinhead? Döntsétek el.