A cég története 1884-1965 között:
A céget 1884-ben a mindössze 20 éves Rinaldo Piaggio alapította, aki apja asztalosműhelyét gőzmeghajtású fűrészteleppé alakította, amely a luxus tengerjáró hajók kabinjának
berendezéseihez szállított első osztályú faanyagot. Ezek után a tevékenységi kör a
vasúti kerekek készítésével, majd az első világháború alatt tengeralattjáró felderítésére és megsemmisítésére alkalmas motoros hajók, később pedig repülőgépmotorok és
helikopterpropellerek gyártásával bővült. A második világháborúban nagy veszteség
érte, ugyanis a szövetségesek szinte a földdel tették egyenlővé a Piaggio-üzemeket,
és így a cégnek valami teljesen újjal kellett előrukkolnia, ami sikerült is, hiszen a
robogógyártás az eddigi tevékenységi körhöz képest igazán új dolognak számított.
Az alapító fiának, Enricónak támadt az az ötlete, hogy könnyű és gyors mozgást biztosító
közlekedési eszközt kellene gyártani, mert a járműállomány a háború során szinte teljes
egészében odaveszett.
A biellai gyárban Renzo Spolti tervezett 1943-1944
között egy motort, amelyet a dolgozók Paperinonak,
azaz gúnárnak neveztek el, Enrico Piaggiónak
azonban nem nyerte el a tetszését.Enrico ezért
1945-ben megbízta Corradino D?Ascanio
mérnököt (aki 1934-től volt a gyárnál, és az ő
tervei alapján készült el az első modern helikopter is),
hogy javítsa ki a kétkerekű prototípusának a tervét, ami elkészülte után szárny nélküli repülőgépre
hasonlított. Mivel D?Ascanio nem szerette a motorokat, hasznosította a légjárművek
tervezése terén szerzett tapasztalatait, és egy olyan robogót tervezett, amelynek
karosszériája és kormánya a repülőgépekére emlékeztetett.Egy év múlva, 1946 áprilisában
15 darab, Vespa (darázs) névre keresztelt példány gördült ki a Piaggio pontederai üzeméből.
A nevet Enricótól kapta, akit az első robogó egy darázsra emlékeztetett. Amikor bemutatták
az emberek legtöbbje kíváncsian, és érdeklődve fogadta, bár voltak szkeptikusak is szép
számban, akik nem hittek a robogó jövőjében. A Vespa azonban nem várt sikert aratott. Az
első Vespa értékesítését a Lancia kereskedelmi láncán keresztül kezdték meg, és a 60
km/h sebességre is képes robogóból 2484 darabot adtak el.Sikere óriási volt, és miután
az első évben legyártott 2000 darab kevésnek bizonyult, a nagyarányú kereslet miatt 1949-ben
35 ezer darabot, 1950-ben pedig már 60 ezret készítettek belőle. A második világháborúból
újra talpra álló Olaszországot a Vespával motorizálták, és a Piaggio látta el robogóval az
egész országot, amely az individuális mobilitás megtestesítője és szinte azonnal egy újfajta
olasz életstílus kifejezője lett. Az első tíz évben egymillió Vespát gyártottak (1956-ban ünnepelték
az egy milliomodik darabot), amely az ötvenes évek közepére már világszerte az egyik legkelendőbb közlekedési eszközzé vált, és több országban, mint például Németországban, Franciaországban, Spanyolországban, Nagy-Britanniában, Belgiumban, Brazíliában, Indonéziában és Indiában
is gyártották. Ekkori sikerért az is jelzi, hogy szinte nem készült film nélküle az ötvenes években,
így mintegy 150 filmben, mint például a Római vakációban és az Édes életben tűnt fel, és
szinte minden az idő tájt nagy filmsztár Vespával robogott. A Vespa tehát nem csak egy
kereskedelmi jelenség volt, hanem egyben a robogó szinonimája is lett, és a külföldi sajtóban Olaszország a Vespa hazájaként szerepelt. Népszerűségében nagy szerepet játszhatott az
is, hogy nem hasonlított a nagy, robosztus, zajos és kényelmetlen motorokhoz, hiszen már
első ránézésre eleganciát sugárzott, amit nők is könnyen vezethettek.Ez a népszerűség
töretlennek bizonyult az évek múlásával is, bár minden generáció más-más eszmék
megtestesítőjének tekintette, hiszen az első példányok a mobilitás megtestesítői voltak,
majd a gazdasági fellendülés járműve lett, és az 1960-1970-es években a fiatalok f
orradalmi eszméinek terjesztőjének tekintettékA Piaggio cég azonban nem csak a robogóiról
vált híressé. A Vespa gyártásának beindításakor még a repülőgépgyártást is folytatták
a cégnél, de Enrico Piaggio hamarosan úgy döntött, hogy ezzel felhagy, és végül a
repülőgépgyártó részleg 1966-ban végleg elvált a pontaderai gyártól. A Vespa sikerén
felbuzdulva azonban egy újabb nagyszerű ötlettel állt elő Corradino D?Ascanio. Ez volt
az Ape, azaz a méhecske, a robogók háromkerekű változata.Ez is egy jól ismert, és
széles körben terjesztett jármű, sok ember számára egy 'dolgozó partnert' jelent. Az Ape
valójában a Vespa 'oldalbordájából' született, amikor D?Ascanio egy ?dobozzal? és két hátsó
kerékkel egészítette ki a rendkívül népszerű robogót, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy
egy könnyen használható gazdaságos, hatékony és sokoldalúan hasznosítható
haszongépjárművet gyártsanak. Az Ape ugyan nem vált olyan kultusszá, mint a Vespa,
de ez is hamar népszerűvé vált elsősorban a kereskedők, és a kis üzletek számára, mivel
hatékonynak, gazdaságosnak, és könnyen kezelhetőnek bizonyult.
A cég története és problémái 1965-1999 között:
Enrico Piaggio haláláig, azaz 1965-ig vezette a céget. Mivel azonban nem volt fiúörököse,
elhunytával a cég irányítása az Agnelli család kezébe került. Enrico utódja veje, Umberto Agnelli
lett.A cég fejlődése töretlennek bizonyult, és előbb 1969-ben A Gilera, majd 1987-ben
az osztrák Puch lett a Piaggio Csoport tagja.Az 1980-as évekre a cég termékei széles
skálán mozogtak, hiszen gyártottak robogókat, segédmotoros kerékpárokat, motorokat,
kerékpárokat, az Apét és a Porter furgonokat is.
A kilencvenes évek elején, 1993-ban Umbertó fiának, Giovanninak, adta át a helyét,
miután ő a Fiat konszern vagyonkezelő társaságának (Ilfi) lett az elnöke. Giovanni Agnelli
egészen 1997-ben bekövetkező tragikus haláláig volt a Piaggio elnöke, de sajnos 33 éves
korában egy ritka rákbetegségben meghalt. A Piaggio cég ekkor bizonytalan helyzetbe
került, mivel vezető nélkül maradt. 1993-ban, amikor a családban csak Giovanninóvak
nevezett Agnelli átvette a céget, az épp pénzügyi gondokkal küszködött, mert a japán
motorgyártók, többek között a Honda, Yamaha és a Szuzuki árversenye nyomán kezdett
kiszorulni a piacokról. Agnellinek, aki a vezérigazgatói poszt előtt szinte valamennyi
részlegnél dolgozott a Piaggió gyárban, új modellek kifejlesztésével, a költségek
racionalizálásával sikerült rendbe tennie a Piaggiók (azaz édesanyja családjának)
örökségét. 1996-ban azonban ismét veszteséges kezdett lenni a Piaggio, mivel
Agnelli már képtelen volt kezdődő betegsége miatt ellátni teendőit, és a gondokat tetézendő
meghalt a Piaggio újabb főrészvényese, Giovanni édesanyja is, Antonella Bechi Piaggio,
aki a részvények 40 %-át birtokolta. Ezért döntöttek úgy a cég vezetése iránt nem
érdeklődő családtagok, hogy a cég fennmaradása érdekében megválnak a tulajdonuktól.
Döntöttek így annak ellenére, hogy a Fiat-birodalom feje, a nagy Agnelli, az unokaöccse
halála miatt bekövetkező űrt betöltendő, a torinói autógyártól a Piaggióhoz rendelte át
egyik igazgatóját, Alessandro Barberist, akinek sikerült ismét nyereségessé tennie a neves robogógyártót. Barberis folytatta a Giovannino által megkezdett programot, és 1400 fő
elbocsátásával 6000-re csökkentette az alkalmazotti létszámot, s mintegy 35 milliárd
lírát fordított beruházásokra, fejlesztésekre, a cég piaci pozíciójának az erősítésére.
Ennek eredményeképp a cég az 1998-as évet 4%-kal nagyobb, 1850 milliárd lírás forgalom
mellett 10 milliárd lírás nyereséggel zárta, szemben az 1997-es 50, illetve az azt megelőző
évi 150 milliárd lírás veszteséggel.A Piaggio család azonban mégis az eladás mellett döntött, és választásuk a Texas Pacific befektetési alapra esett és előszerződést kötöttek velük,
ami 1999-ben nagy felháborodát váltott ki Olaszországban, még a római parlamentben is,
hiszen az olasz nemzeti kincsnek tekintett világhíres cég külföldieknek történő eladásáról
volt szó. Mivel azonban magáncégről volt szó, a kormánynak ebbe nem sok beleszólása volt.
A Texas Pacific befektetési alap a pénzügyi gondokkal küszködő vállalatok felvásárlására,
talpra állítására, majd nagy haszonnal történő eladására szakosodott, és Olaszországban
már bizonyított is, hiszen 1996-ban megvett egy másik neves olasz motorgyártót, a csőd
szélén álló Ducatit is, majd miután nyereségessé tette, sikerült 1999-ben a New York-i és
a milánói tőzsdére is bevezette. A Piaggióért, annak éves forgalmának háromnegyedét
kitevő összeget, mintegy 1200 milliárd lírát ajánlott. A cégért a General Electric pénzügyi
leányvállalata, a GE Capital is ringbe szállt, ám ajánlata csak a részvények harmadára szólt,
mivel azonban nem tudott magának olasz nagyvállalatokat és bankokat megnyerni,
visszalépett, és így a hazai piac 40 %-át kitevő, az európainak pedig mintegy harmadát lefedő
Piaggio a Texas Pacific befektetési alaphoz került 1999-ben.
http://vespafeeling.tvn.hu