Főoldal Hírek Magazin Koncertek Galéria Fórum Linkek
Bejelentkezés





Még nem regisztráltad magad?
Itt megteheted.
Joe Gibbs Productions

Nemrég vettem egy lemezt. Konkrétabban egy válogatáslemezt, olyan kiváló szelekcióval, amit igazán ritkán hall az ember. Volt hozzá egy fasza kis booklet rengeteg információval. Ezt szeretném most megosztani veletek.

Beküldve: 2006-03-07, 00:10

Joel Gibson, közismertebb nevén Joe Gibbs 1945-ben született Montego Bay-ben. A 60-as évek elején Kingstonba költözött, ahol az Orange Street-en megnyitotta Hi-Fi szerviz boltját. Ez volt az a hely, ahol életében először került kapcsolatba a kingstoni zenészekkel (mint pl. Lyn Taitt, Jackie Jackson, Leroy "Horsemouth" Wallace, Winston Wright valamint Gladstone Anderson). És szintén ezen a helyen ismerkedett meg a fiatal, törekvő előadóval és producerrel, Lee Perry-vel, aki akkoriban a Studio One-ban dolgozott. Az üzletben szerzett ismeretségek hatására Joe Gibbs 1967-ben úgy döntött, hogy ő is az egyre jobban kibontakozó jamaikai zeneipar részévé szeretne válni. ĺgyhát megkérte Lee Perry-t, hogy dolgozzon neki. Errol Dunkey és Perry jómaga voltak az első előadók, akiket a Gibbs Amalgamated label jelentetett meg, hasonlóan Roy Shirely-hez, akinek a Hold Them című számából 70.000 másolatot adtak el.
Gibbs volt az első producerek egyike, aki felismerte az Egyesült Királyság hatalmas zenei étvágyát. 1968-ban Angliába ment, ahol egyességet kötött Lee Goptal-lal (Trojan Records), aki szó szerint kibérelte a Gibbs Amalgamated által feljátszott anyagot. Ez volt az első egyesség, amit a Trojan Records egy jamaikai producerrel kötött. Röviddel ezután következett Derrick Harriott (Songbird), Sonia Pottinger (High Note), Harry J (Harry J) és még sokan mások.
Pár éves munkásság után Lee Perry otthagyta Gibbs-et, és megalapította a saját kiadóját, az Upsetters-t. ĺgy került képbe Winston "Niney" Holness, aki Gibbs második főproducere lett és jelentős szerepet vállalt a folyamatosan gyarapodó Gibbs kiadócsoportban (Amalgamated, Jogibs, Pressure Beat, Shock). Gibbs folytatta sikereit és a 70-es évek folyamán egyre több slágert dobott a piacra. Gibbs zenei karrierjében ugyanakkor az 1975-1983-as időszak mondható a legfontosabbnak, ami szorosan összefügg a The Mighty Two produceri duó megalapításával. A The Mighty Two Joe Gibbs és Errol Thompson (Errol T) voltak. Errol a Studio One-ban kezdte pályafutását, mint hangmérnök tanonc Sylvan Morris mellett. Később átment a Randy's kiadóhoz, ahol már a hangmérnöki posztot töltötte be. Az első komoly munkája Bob Marley Soul Rebels c. albuma volt, aminek Lee Perry volt a producere. Errol szabad kezet kapott a Randy's-nél, így lehetősége adódott az új (dub) technikák kisérletezéséhez. Csak érdekességképp említeném meg, hogy a legelső három dub lemez, ami Jamaikán valaha is megjelent Lee Perry "Blackboard Jungle Dub"-ja volt, amit King Tubby kevert, a "Java, Java, Java", ami a Randy's-nél jött ki és Errol T keverte, valamint Herman Chin Loy "Aquarius Dub"-ja 1973-ban.
 Nem sokkal a lemez megjelenése után Errol T átment Joe Gibbs-hez és megalakult a Mighty Two. Ennek hatására Gibbs megnyitotta új 16 sávos stúdióját, ahol Errol Thompson szabadon és korlátlanul használhatta fel tudását. Ettől fogva Gibbs kiadványai gyakorlatilag lerázták az akkori reggae konkurenciát. Olyan producerek, zenészek dolgoztak nála, mint Lee Perry, Niney, Lyn Taitt, Jackie Jackson, Tommy McCook, Sly Dunbar, Robbie Shakespeare és olyan nagy kaliberű előadókat "tudhatott magáénak", mint Dennis Brown, Trinity, Culture, The Mighty Diamonds...
A stúdió házizenészei, akiket Gibbs alkalmazott a The Professionals nevet kapták. Kingstoni tapasztalt zenészek voltak, ők játszották fel a 70-es évek második felében megjelenő lemezek döntő többségét. Gibbsen kívül Bunny Lee (ő a The Aggrovators nevet adta nekik) és Jo Jo Hookim is alkalmazta őket (nála pedig a The Revolutionaries nevet kapták). A felállás természetesen időről-időre változott, de az alábbi tagok úgymond állandó tagjai voltak a bandának: Sly Dunbar (dob), Robbie Shakespeare vagy Lloyd Parks (bass), Ossie Hibbert, Ansel Collins, Robbie Lynn vagy Errol Nelson (billentyű), Tommy McCook, Vin Morgan és Herman Marquis (fúvósok) és Sticky Thompson (perkusszió). Ezek az emberek szószerint újraírták és megtervezték a jövőt, természetesen a reggae zene jövőjét.
Ennek a korszaknak a zenéje három fő dolog alapján íródott:
1.) Sly Dunbar sajátos ún. Rockers dobstílusa (Angliában később a Steppers szót használták), ami a zenének egy harcias, katonai hangzást adott és tükrözte a kingstoni utcai életet.
2.) Gazdasági okok miatt - hogy pénzt és időt takarítsanak meg - Bunny Lee megkérte a zenészeket, hogy játszák újra a klasszikus Studio One riddimeket. Ehhez már csak az éneket kellett feljátszani és készen volt az új szám. Ezt a módszert követte Jo Jo Hookim és Joe Gibbs is. Megkezdődött egy olyan folyamat, ami a Dancehall zene megalakulásához vezetett. Később producerek százai használták ugyanezt a technikát és ennek köszönhetően a tánctermek a régi számok új verzióitól voltak hangosak. A The Professionals/Aggrovators/Revolutionaries új ízt és energiát adtak az újrajátszott Studio One riddimeknek, amit eredetileg Jackie Mittoo, Leroy Sibbles, Eric Frater stb. (Sound Dimension) játszottak fel a 60-as években.
3.) És végezetül "hozzáadták" a Dub-ot. Bunny Lee King Tubby-hoz vitte a felvételeit, Jo Jo Hookim-nak I-Roy vagy Scientist dubbolta a lemezeit és Gibbs-nek pedig Errol T. A kislemez B felére a szám teljes dub verzióját tették fel, az A felén pedig az eredeti szám szolidan dubolt verziója szerepelt.
1977-ben Gibbs stúdiója és kiadója a virágkorát élte. Trinity Three Piece Suit c. száma óriási sláger volt minden táncteremben. Ez Marcia Aitken I'm Still In Love c. számának DJ verziója. Az eredeti I'm Still In Love szintén Studio One klasszikus, amit Alton Ellis a 60-as évek rocksteady korszakában énekelt fel. Gibbs kiadója többször is felhasználta ezt a riddimet. Althea & Donna énekelték újra a számot (Uptown Top Ranking), ami szintén nagy sláger lett és a punk robbanásnak köszönhetően már nem csak Jamaika szerte, hanem Angliában is. A punk kibontakozása egy egészen új közönséget adott a reggae-nek. A szubkultúra követői szimpatizáltak a jamaikai zene lázadó hangzásával, ami egészen Kingstonból érkezett hozzájuk. Culture Two Seven Clash c. száma himnusszá vált a szigetországban. A "two seven", azaz 1977 a rasztafari hitben a világ végét, az armageddont jelenti.
Az 1980-as évek elején a kingstoni tánctermekben egy egészen új DJ generáció nőtt fel (a DJ megnevezés énekest jelent), akik kiválóan toastoltak a dub lemezekre, vagy a kisebb táncesteken a Studio One-os lemezek B oldalára. Az olyan riddimek, mint a Real Rock, Full Up (Sound Dimension), Shank I Shek (Baba Brooks), Heavenless (Vin Gordon), Never Let Go (Slim Smith) stb. benne voltak minden valamire való sound system repertoárában és minden kezdő DJ ezeken a riddimeken próbálta le tehetségét. Tömegesen kezdték kiadni a különböző riddimekre felépülő számokat és megszületett a Dancehall, mint zenestílus...

Sample:
Joe Tex And U Black - Rub a Dub Evening
Trinity - Three Piece Suit

Menü
A fórum legutóbbi hozzászólásai
Koncertek
2014-10-12, 19:07 | gabo
Beszélgetés külföldi zenekarokról
2014-09-17, 07:15 | Doslovits
Magazin
2014-04-10, 20:58 | rekaphc
Filmek
2013-01-02, 23:50 | lelkesz
Top 5
2012-12-27, 10:45 | razak
Öltözködés
2012-09-30, 09:34 | Doslovits
Fanzinek
2012-08-25, 16:39 | podravka
OFF TOPIC
2012-01-17, 13:47 | skaos
Labdarúgás
2011-07-22, 17:08 | Coimbra
Lemezbörze, disztrók
2011-06-30, 23:26 | fuksz
  www.skinhead.hu - Minden jog fenntartva.
Honlaptérkép
Impresszum
Rólunk