Joel Gibson, közismertebb nevén
Joe Gibbs
1945-ben született Montego Bay-ben. A 60-as évek elején Kingstonba
költözött, ahol az Orange Street-en megnyitotta Hi-Fi szerviz boltját.
Ez volt az a hely, ahol életében először került kapcsolatba a kingstoni
zenészekkel (mint pl. Lyn Taitt, Jackie Jackson, Leroy "Horsemouth"
Wallace, Winston Wright valamint Gladstone Anderson). És szintén ezen a
helyen ismerkedett meg a fiatal, törekvő előadóval és producerrel,
Lee Perry-vel,
aki akkoriban a Studio One-ban dolgozott. Az üzletben szerzett
ismeretségek hatására Joe Gibbs 1967-ben úgy döntött, hogy ő is az
egyre jobban kibontakozó jamaikai zeneipar részévé szeretne válni.
ĺgyhát megkérte Lee Perry-t, hogy dolgozzon neki. Errol Dunkey és Perry
jómaga voltak az első előadók, akiket a
Gibbs Amalgamated label jelentetett meg, hasonlóan Roy Shirely-hez, akinek a Hold Them című számából 70.000 másolatot adtak el.
Gibbs
volt az első producerek egyike, aki felismerte az Egyesült Királyság
hatalmas zenei étvágyát. 1968-ban Angliába ment, ahol egyességet kötött
Lee Goptal-lal (Trojan Records), aki szó szerint kibérelte a Gibbs
Amalgamated által feljátszott anyagot. Ez volt az első egyesség, amit a
Trojan Records egy jamaikai producerrel kötött. Röviddel ezután
következett Derrick Harriott (Songbird), Sonia Pottinger (High Note),
Harry J (Harry J) és még sokan mások.
Pár éves munkásság után Lee
Perry otthagyta Gibbs-et, és megalapította a saját kiadóját, az
Upsetters-t. ĺgy került képbe Winston "
Niney"
Holness, aki Gibbs második főproducere lett és jelentős szerepet
vállalt a folyamatosan gyarapodó Gibbs kiadócsoportban (Amalgamated,
Jogibs, Pressure Beat, Shock). Gibbs folytatta sikereit és a 70-es évek
folyamán egyre több slágert dobott a piacra. Gibbs zenei karrierjében
ugyanakkor az 1975-1983-as időszak mondható a legfontosabbnak, ami
szorosan összefügg a
The Mighty Two produceri duó megalapításával. A The Mighty Two Joe Gibbs és
Errol Thompson
(Errol T) voltak. Errol a Studio One-ban kezdte pályafutását, mint
hangmérnök tanonc Sylvan Morris mellett. Később átment a Randy's
kiadóhoz, ahol már a hangmérnöki posztot töltötte be. Az első komoly
munkája Bob Marley Soul Rebels c. albuma volt, aminek Lee Perry volt a
producere. Errol szabad kezet kapott a Randy's-nél, így lehetősége
adódott az ú
j
(dub) technikák kisérletezéséhez. Csak érdekességképp említeném meg,
hogy a legelső három dub lemez, ami Jamaikán valaha is megjelent Lee
Perry "Blackboard Jungle Dub"-ja volt, amit King Tubby kevert, a "Java,
Java, Java", ami a Randy's-nél jött ki és Errol T keverte, valamint
Herman Chin Loy "Aquarius Dub"-ja 1973-ban.
Nem sokkal a lemez
megjelenése után Errol T átment Joe Gibbs-hez és megalakult a Mighty
Two. Ennek hatására Gibbs megnyitotta új 16 sávos stúdióját, ahol Errol
Thompson szabadon és korlátlanul használhatta fel tudását. Ettől fogva
Gibbs kiadványai gyakorlatilag lerázták az akkori reggae konkurenciát.
Olyan producerek, zenészek dolgoztak nála, mint Lee Perry, Niney, Lyn
Taitt, Jackie Jackson, Tommy McCook, Sly Dunbar, Robbie Shakespeare és
olyan nagy kaliberű előadókat "tudhatott magáénak", mint Dennis Brown,
Trinity, Culture, The Mighty Diamonds...
A stúdió házizenészei, akiket Gibbs alkalmazott a
The Professionals
nevet kapták. Kingstoni tapasztalt zenészek voltak, ők játszották fel a
70-es évek második felében megjelenő lemezek döntő többségét. Gibbsen
kívül Bunny Lee (ő a The Aggrovators nevet adta nekik) és Jo Jo Hookim
is alkalmazta őket (nála pedig a The Revolutionaries nevet kapták). A
felállás természetesen időről-időre változott, de az alábbi tagok
úgymond állandó tagjai voltak a bandának: Sly Dunbar (dob), Robbie
Shakespeare vagy Lloyd Parks (bass), Ossie Hibbert, Ansel Collins,
Robbie Lynn vagy Errol Nelson (billentyű), Tommy McCook, Vin Morgan és
Herman Marquis (fúvósok) és Sticky Thompson (perkusszió). Ezek az
emberek szószerint újraírták és megtervezték a jövőt, természetesen a
reggae zene jövőjét.
Ennek a korszaknak a zenéje három fő dolog alapján íródott:
1.) Sly Dunbar sajátos ún.
Rockers
dobstílusa (Angliában később a Steppers szót használták), ami a zenének
egy harcias, katonai hangzást adott és tükrözte a kingstoni utcai
életet.
2.) Gazdasági okok
miatt - hogy pénzt és időt takarítsanak meg - Bunny Lee megkérte a
zenészeket, hogy játszák újra a klasszikus Studio One riddimeket. Ehhez
már csak az éneket kellett feljátszani és készen volt az új szám. Ezt a
módszert követte Jo Jo Hookim és Joe Gibbs is. Megkezdődött egy olyan
folyamat, ami a
Dancehall zene
megalakulásához vezetett. Később producerek százai használták ugyanezt
a technikát és ennek köszönhetően a tánctermek a régi számok új
verzióitól voltak hangosak. A The
Professionals/Aggrovators/Revolutionaries új ízt és energiát adtak az
újrajátszott Studio One riddimeknek, amit eredetileg Jackie Mittoo,
Leroy Sibbles, Eric Frater stb. (Sound Dimension) játszottak fel a
60-as években.
3.) És végezetül "hozzáadták" a
Dub-ot.
Bunny Lee King Tubby-hoz vitte a felvételeit, Jo Jo Hookim-nak I-Roy
vagy Scientist dubbolta a lemezeit és Gibbs-nek pedig Errol T. A
kislemez B felére a szám teljes dub verzióját tették fel, az A felén
pedig az eredeti szám szolidan dubolt verziója szerepelt.
1977-ben
Gibbs stúdiója és kiadója a virágkorát élte. Trinity Three Piece Suit
c. száma óriási sláger volt minden táncteremben. Ez Marcia Aitken I'm
Still In Love c. számának DJ verziója. Az eredeti I'm Still In Love
szintén Studio One klasszikus, amit Alton Ellis a 60-as évek rocksteady
korszakában énekelt fel. Gibbs kiadója többször is felhasználta ezt a
riddimet. Althea & Donna énekelték újra a számot (Uptown Top
Ranking), ami szintén nagy sláger lett és a punk robbanásnak
köszönhetően már nem csak Jamaika szerte, hanem Angliában is. A punk
kibontakozása egy egészen új közönséget adott a reggae-nek. A
szubkultúra követői szimpatizáltak a jamaikai zene láz
adó hangzásával,
ami egészen Kingstonból érkezett hozzájuk. Culture Two Seven Clash c.
száma himnusszá vált a szigetországban. A "two seven", azaz 1977 a
rasztafari hitben a világ végét, az armageddont jelenti.
Az 1980-as évek elején a kingstoni tánctermekben egy egészen új DJ generáció nőtt fel (a DJ megnevezés énekest
jelent), akik kiválóan toastoltak a dub lemezekre, vagy a kisebb
táncesteken a Studio One-os lemezek B oldalára. Az olyan riddimek, mint
a Real Rock, Full Up (Sound Dimension), Shank I Shek (Baba Brooks),
Heavenless (Vin Gordon), Never Let Go (Slim Smith) stb. benne voltak
minden valamire való sound system repertoárában és minden kezdő DJ
ezeken a riddimeken próbálta le tehetségét. Tömegesen kezdték kiadni a
különböző riddimekre felépülő számokat és megszületett a Dancehall,
mint zenestílus...
Sample:Joe Tex And U Black - Rub a Dub Evening
Trinity - Three Piece Suit