A borneói asszonyok különleges,
aprólékosan kidolgozott, csipkekesztyűhöz hasonló mintákat viseltek
alkarjukon. Ennek egy eladósorban lévő lánynál nagy jelentősége volt,
előnyös házasságkötése szempontjából. A csukló és az ujjak körüli
tetoválás a hit szerint megvédett a betegségtől. A tetoválással mindig
valamilyen hovatartozást fejeztek és fejeznek ki ma is. Régen valamely
törzshöz, társadalmi osztályhoz, manapság inkább bandákhoz pl. Hells
Angels), szervezetekhez tarozást vagy életfelfogást fejez ki.
Mozifilmekben számtalanszor láthatjuk, hogy emberek titkos szervezetük
jeleit viselik magukon. Az ősi hit, hogy a tetoválás viselője magában
hordozza az azt ábrázoló állat szellemét, még ma is él bizonyos
formában.
A tigris, cápa és a ragadozó madarak mind a vadságot, a kegyetlenséget
szimbolizálják. Az írott történelem szerint a legkorábbi tetoválások
Egyiptomban, a nagy piramisok építése idején készültek (kétségtelenül
sokkal korábbról ered). Az Egyiptomi Birodalom terjeszkedésének
következtében a tetoválás művészete is elindult világhódító útjára. Az
arab, perzsa, görög, és krétai kultúrán keresztül továbbfejlesztve
jutott el Kínába is i.e. 2000 körül. A görögök felderítőik
azonosítására és rangjuk jelzésére, a rómaiak pedig bűnözőik és
rabszolgáik megjelölésére használták. Az Ainu nép társadalmi rangjuk
szerint viselt tetoválást. Ők honosították meg ezt a művészeti ágat
Japánban, ahol leginkább vallási és szertartásos szerepe volt. A Dayak
harcosok a levágott fejek számának függvényében viselhettek
tetoválásokat. Polinéziában így jelölték a különböző közösségek,
családok tagjait és azok rangját. A Polinézek hozták a tetoválás
művészetét Új-Zélandra, ahonnan az arctetoválás az u.n. Moko származik,
melyet ma is használnak.
A Mayák, az Inkák, az Aztékok és a régi Britonok is szertartásos
tetoválásokat használtak. Bizonyos népek családjuk címerét viselték
magukon. Az alaszkai elszigetelt törzsek tetoválásainak stílusjegyei
Ainu hatásról tanúskodnak. A Normann partraszállás után, mivel ők
lenézték a tetoválást, évszázadokra eltűnt a nyugati kultúrából.
Mialatt nyugaton csökkent a tetoválás jelentősége, Japánban egyre
erősödött. Először csak a bűnösök megjelölésére használták. Aki először
követett el bűnt, annak húztak egy vonalat keresztben a homlokán. A
másodiknál hozzátetováltak egy boltív szerű vonalat, a harmadiknál még
egy volalat. Ezután a tetoválás esztétikai szerepet is kapott. A
Japánok sajátos viseleti stílusa 1700 körül alakult ki. Egyedül a
kiráyi család tagjainak volt szabad díszes ruhát hordani. Ennek
következtében a középosztálybeliek díszes, egésztestes tetoválásokkal
ékesítették magukat ruha helyett. A nyugati kultúrába csak az 1600-as
évek végén tért vissza a tetoválás egy tengerésznek köszönhetően.
William Dampner egyik felfedezőútjáról magával hozott egy teletetovált
Polinéz férfit Giolo Herceget, aki nagy szenzációt keltett Londonban.
Ezután a londoniak örömmel fogadták a később sok felfedezőutat tett
Cook Kapitány történeteit és a magával hozott művészeti alkotásokat és
tárgyi leleteket. Visszatérve egy ilyen útról ő is elhozott egy
tetovált Polinézt, Omai-t. Hamarosan a felsőosztálybeliek apró
tetoválásokkal díszítették magukat, természetesen csak diszkrét
helyeken. Rövid időn belül divat lett a tetoválás, ám széles körű
elterjedése hosszabb időt vett igénybe. A kezdeti időben kézzel
végezték a műveletet, 1891-ben viszont Samuel O'Rtiley szabadalmaztatta
az első tetoválógépet. A kiindulópont Edison elektronikus tolla volt,
mely tűvel és tintával csinált pontokat a papírra. A korabeli
tetoválógép alkatrésze volt egy tekercs, egy cső és egy tűtartó. Ezek
részei a mai tetoválógépnek is. A gé
p szabadalmaztatása után könnyen
elérhetővé vált mindenki számára a tetoválás, így a felsőbb oszály
elfordult tőle.A századfordulón a tetoválás jelentősége lecsökkent. A
művészek a város elhanyagoltabb negyedeiben dolgoztak. A nagyon
tetovált emberek cirkuszokkal járták a vidéket, mint szörnyeteg. Betty
Brodbent a Ringing Brothers Circus-al utazott és az 1930-as évek
sztrárja volt. Az évszázad nagy részében a tetoválás kulturális
megítélése nem volt túl pozitív, mivel ezidőtájt illegális volt. A
tetoválóművészek titkos szervezetekbe tömörültek, iskoláik nem voltak,
ahol továbbadhatták volna tudásukat, és hirdetni is
csak "szájról-szájra" tudtak. Az amerikai stílus szülőhelye a New
York-i Chatham Square. A századfordulón ez a tengerpart volt a
munkásosztály szórakozásának központja. Samuel O'Riely Bostonból
érkezett és nyitott itt tetoválószalont. Vele dolgozott egy tanítványa
Charlie Wagner, aki O'Riely 1908-ba bekövetkezett halála után, Lew
Alberts-el kezdett vállalkozásba. Alberts tapétatervező volt, de
művészi érzékét ügyesen használta a tetoválásban, és meghatározó alakja
lett a korabeli tetováló művészetnek.
Mialatt a legtöbb vidéken hanyatlásnak indult, a Catham Square-en
virágkorát élte a tetoválás. A művészek gyakran feleségükre tetoválva
hirdették tehetségüket. Ebben az időkben kezdett népszerűvé válni a
kozmetikai tetoválás (arcpír, színes ajkak, szemhéjvonal). Az Első
Világháború idején a minták főként a bátorság és a háború jelképeire
korlátozódtak. Az 1920-as években a szesztilalom okozta kedvezőtlen
hangulat hatására a Catham Square elvesztette egykori varázsát. A
tetoválás központja áttevődött Coney Island-re. Szerte az országban
nyíltak már szalonok, de főként katonai, haditengerészeti bázisok
közelében. A Második Világháború után a tetoválás iránti vonzalom és
bizalom erősen megrendült. Ez javarészt az 1961-ben feltűnt
Hepatitis-nek köszönhető. Az újságokban rémtörténetek jelentek meg
vérmérgezésről, Hepatitis-ről, és más kórokról. Elsőként mégis New York
kormányzata biztosította a tetoválók függetlenségét és ott lehetőséget
szervezet létrehozására. Azonban az Egészségügyi Törvény megszegése
miatt a Time Square és Coney Island-i tetováló szalonokat hamarosan
bezárták. Ebben az időben nem volt könnyű tetoválást csináltatni New
York-ban, de az emberek nem is nagyon akartak. A legjobb szalonok
Philadelphia-ban és New Jersey-ben voltak, ahol még mindig legális és
elfogadott volt. Hamarosan a helyzet kezdett jobbra fordulni. Lyle
Tuttle jóvoltából helyre állt a bizalom a tetoválás iránt. Tuttle
jóképű, érdekes ember volt, aki tudta, hogy kell használni a médiát.
Főleg híres asszonyokat tetovált, nagy publicitással. Manapság a
tetoválás egyre elfogadottabb, és népszerűbb, mint valaha. Minden
társadalmi osztály tagja keresi a legjobb tetováló művészeket. A
jobbaknak saját stílusuk, technikájuk van, és saját fejlesztésű
újdonságokkal (pl. festék) gazdagítják a tetováló művészet palettáját.